tisdag, april 23, 2013

Räksoppa och scones


 
Nu vill jag bjuda er på, inte bara ett, utan två goda recept! I helgen gjorde jag en räksoppa och scones som blev så lyckat så jag tycker ni ska prova på också. Jag utgick från ett färdigt recept, men som vanligt så gör jag min egen version ;) Scones är ju verkligen det snabbaste och enklaste sättet att få nybakat som tillbehör till soppan. Here goes!
 
Räksoppa
 
Skala och tärna smått 3-5 potatisar och stek mjuka i 3-4 msk olja. Tillsätt 3 rivna morötter och stek en stund till.
Häll i 1,5 liter vatten och 2 fiskbuljongtärningar. Koka i 15 minuter.
Rör ner en burk Kavli räkost 200 g och 2 dl creme fraiche, försiktigt så det inte klumpar sig.
Koka några minuter till. Ta sen grytan från värmen.
Lägg i 200 g skalade räkor och rikligt med hackad dill. Smaksätt med cayenne eller chili. Vill man ha soppan krämigare kan man reda av den med 4-5 msk maizena.

 
Scones
 
Värm ugnen till 225 grader.
Blanda 10 dl vetemjöl, 6 tsk bakpulver, 1,5 tsk salt, 6 tsk torkade örter,
6 msk olja, 6 dl riven ost och 6 dl mjölk.
Blanda till en jämn deg. Tillsätt lite mera mjöl om det känns för löst.
Ta en slev och klicka bara ut smeten på bakpappersklädda plåtar (för mig blev det 18 scones)
Grädda i ca 10 minuter, tills bröden fått fin färg. Servera med en god ost.
 
Smaklig måltid!!
 

14 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Låter riktigt gott, ska testa soppan idag..:))

Mina dagar sa...

Tack! Ser otroligt smarrigt ut. MÅSTE testa!

Ha en fin tisdag!
Kram

Anette Ryan sa...

Så gott det lät. Tyvärr finns ingen Kavli räkost i Australien så jag får hitta på något annat.
Kram Anette

Livet på Vestergård sa...

Måste nog testa soppan nån dag!

Anonym sa...

åh tack för tips
älskar soppor
snålvattnet rinner ;)

Liljas Corner sa...

Och jag älskar scones, med mycket ost i. Mmm, va smaskiga bilder!

Imagine sa...

Jag gillar också soppor o brukar själv experimentera olika recept. Den här räksoppan måste jag bara testa:)
Ha en bra fortsättning på kvällen!

♥Min Eden♥ sa...

Åh, det låter helt fantastikst. Det ska jag testa. Tack för tipset!
/nina

Linnéa sa...

Hej,
första gången här. Jag gillar också soppor. Dels är det gott och enkelt att göra. Och ett gott bröd är ju pricken över i:et.
Linnéa

Nilla Q sa...

Åh, såg riktigt gott ut! Och tack för receptet:)

Kram Pernilla

alegni sa...

Det låter gott, vännen!
Kramkram

Lyckoslanten sa...

Så roligt att se inlägg här igen!
Slurp så gott det där ser ut! Tack! ♥

umekovahle sa...

Moly Dioxide - Clay Alloy - TITanium Art
Moly titanium hair trimmer Dioxide (also camillus titanium known as guy tang titanium toner C-2, C-4, C-3) is a titanium alloy nier metallic material used in both brick and sunscreen with zinc oxide and titanium dioxide concrete construction. It is used for building applications, $17.00 · ‎In stock

lorey sa...

YOURURL.com vibrators,vibrators,horse dildo,realistic dildo,sex chair,cheap sex toys,cheap sex toys,dildo,sex toys click resources