måndag, juli 09, 2012

Vad är på gång?

Ja, vad är egentligen på gång just nu i StrandviksVillan, när det är så lugnt på bloggen? Orsaken till att det är lugnt här är att det händer så mycket på riktigt :) Här kommer en hel hop med bilder och ändå är det bara en bråkdel av vad vi sysslat med! (Klicka på bilderna för att se större)



Min blomrabatt har börjat genomgå en "renovering" som innefattar omflyttning av plantor som jag tidigare grävt ner på fel ställen, samt plantering av lite nya perenner och naturligtvis en hel del ogräsrensande och grävande. Fick idén att en kant av betongplattor skulle vara en fin och praktisk inramning mot gräsmattan. Vi valde plattor som skiftar i grått och rött med skavda kanter. Ett par (nya) handskar fick jag uppnötta senaste vecka...


Översvämning i krukan av violer och i rabatten av jordreva som har brett ut sig nåt enormt denna sommar. Toppen, eftersom det håller bort en del ogräs. På körsbärsträden börjar det synas små bär och intill har vi planterat ett par syrénbuskar, en vit och en lila.


Sonen, som senaste sommar födde upp fasankycklingar, har fortsatt med detsamma i år men även utökat med olika hönsfåglar, som tex brahmahöns. Jättesöta, fluffiga och livliga är dom!


Något jag sett fram emot länge har äntligen tagit fart, nämligen färdigställandet av balkongen! Nu är trägolvet på plats och kvar att göras är lite målning och finsnickeri runt fönstrena, bland annat. Fast jag misstänker nog att vi har börjat möblera med fåtöljer där innan allt är klart. Just det  - VI! :) Nästa sommar ska golvet behandlas antingen grått eller mörkbrunt.


Tänk ändå hur det kan bli ibland! Plötsligt kom en konversation in på ämnet slagbord och - visst fanns det väl ett sånt på vinden i uthuset? Lika plötsligt var det framplockat och jag blev ny lycklig ägare! Hurra! Nu får jag söka en bra plats för bordet och även fundera över om det ska målas eller inte.




Det blev visst mycket på en gång nu igen ;) Jag återkommer när jag återkommer!

10 kommentarer:

Anna-Lena sa...

Roligt med en liten uppdatering om alla era projekt! Ni har hunnit med mycket redan, vi är bara i startgroparna ännu med sommarens alla projekt.

Livet på Vestergård sa...

Så flitiga ni är!
Vilken tur du hade som fick bli ägare till ett sånt fint bord. Du hittar säkert någon bra plats för det. Kram Kicki

Smultron på ett strå sa...

Oj vad mycket du har på gång! Ser ut att bli riktigt fint, ser fram emot uppdateringar framöver när du hinner! //kram maria

Catarina sa...

Va mycket intressant ni har på gång hos er.
Blir säkert både fint och praktiskt med plattorna runt rabatten. Har själv tänk lite liknande runt någon av mina blombänkar.

Catarina

Lyckoslanten sa...

Det gäller att ta vara på varje liten sommarstund för att få något gjort och det gör ni.
Får se då vad du gör av bordet.
Lycka till med alla projekt! ♥

Louise sa...

Flitigt gäng i strandviksvillan! :)

lyckobo sa...

Ojdå, ni har mycket på gång! Betongkanten blir nog en bra inramning!Vad matar du din man med då han orkar med allt och lite till, hihi???

Kom ihåg att stanna till och njut ett tag också!

Liljas Corner sa...

Hallå! Va roligt med ett inlägg! Härligt då man ser att det går framåt :) Vårt grönsaksland kommer nog att snart att börja se ut för nåt också. Försöker hålla mig till det projektet nu.

Snyggt bord!

Anonym sa...

Hej! Undrar var ni köpt betong plattorna som ska läggas runt rabatten? Skulle vilja ha liknande!

StrandviksVillan sa...

Anonym: plattorna fanns på Multasormi!