torsdag, december 30, 2010

Smakerna hör julen till

Det är inte bara rött som hör julen till, utan även en massa goda smaker!


Tänka sig - för första gången har jag gjort julgodis! Det blev väl lite varierat resultat, men ändå. Här på bilden har det redan börjat smaskas lite. Överst en enkel och god dajm, nedtill myslibitar med pepparkakskrydda och choklad, samt riskrisp-marshmallowsbollar med vit choklad som alla gillade. Jag gjorde även en fudge med salta nötter, men den stelnade aldrig så mycket att den gick att skära...


Brorsans fru, som även hade gjort handledsvärmarna till mig, hade också trollat ihop en fantastisk korg med gotter till oss! Eller trollat och trollat - hon hade nog lagt ned rätt mycket tid på den skulle jag tro :) Korgen innehöll en vacker kökshandduk med julmönster, hembakt knäckebröd, kokosmums, pepparkaksgrissini, tranbärsglögg och en  burk med ingredienser, tjusigt varvade i en burk, till att själv göra havrekex med russin, nötter och kanel! Wow alltså!

 

Allt det söta måste varvas med salt ibland, så en kväll när vi hade gäster så dukade vi fram glögg, frukt, kex och ostar - mmmmmums!

 

Snabbpynt är gilla-pynt för mig! Istället för grovsalt eller sand fick det nu bli kaffebönor i Mariskålen. Det sprider sig faktiskt en svag doft av dom när man eldar ljuset. Den stora kakburken fick ett rött snöre och två pepparkaksmått som dekoration. I ett kommande inlägg ska jag visa ett riktigt megasnabbt pynt ;) (Du vet vilket jag menar, Nina ;)

Ha en bra sista dag på året allihopa! Jag återkommer med ett inlägg nån gång under nyårsaftonen.

12 kommentarer:

Fröken Fräken sa...

Oj så mycket smask! Det är ju varning för dreggel här.. tänk om man skulle bli lite bättre på att sno iho lite läckra egna godisar (säger jag här med ena handen bland ostbågar ;-D )

Trist att du måste jobba både jul och nyår! Hoppas att du kompenseras med riklig ledighet efter helgerna då bara. Gott nytt år till dig!

Nette Cecilia sa...

Goootttt,Nette

Gugis Pärlor sa...

Juletid innebär en massa godsaker! Och det har ni gott om! Tjusig korg av svägerskan! Sånt uppskattas verkligen!

Kram Gugi

Zinkhjärtat ♥ sa...

Hej!
Den där julklappskorgen var inte dum! Mycket gott i den:)
Själv har jag blivit riktigt tokig i apelsiner just nu - det är väl som sagt allt sött man stoppat i sig som gjort att suget efter vitaminer höjs:):)
Hoppas att du får ett riktigt Gott Nytt År!
Stor Kram Annelie ♥

Tulipa sa...

Vilket gott inlägg!

Och jösses så roligt att få en sån fin korg med mycket omsorg bakom!

Gott Nytt År!
Kram Mariette

Liljas Corner sa...

Oj, kan det bli en glasburk med tillbehör? ;)
Ja, det tog nog längre än jag hade tänkt att "sno ihop" den där korgen, speciellt då jag gjorde sex stycken... Men julen handlar ju om att ge ;)
Bra att du har bild på pulsvärmarna - jag hann ju aldrig förrän jag hade dom inslagna :)
Va fint ljus på vardagsrumsbilderna!
Hoppas ni får ett trevligt nyår! Är nyfiken på vem ni ska fira med...?

alegni sa...

mmm, och vilka smaker sen! varför ser godiset alltid bättre ut hos andra? mitt eget godis har jag knappt rört sen jag lagade det...
önskar er ett gott slut, en trevlig nyårsfest och ett fint 2011!
stor kram!

Livet på Vestergård sa...

Oj vad mycket gott!
Det ser riktigt mumsigt ut :)Här har det nog blivit en hel del gott över julen ...men det är ju så det ska va.
Kram Kicki

sussi sa...

Gott nytt år kram sussi.

Nicole sa...

Sån tur att det löste sig med bloggbilderna och att det inte var dyrare än så! Vi vill ju förstås njuta av din vackra blogg 2011 också.
Mmm, så mycket gott du visar. Jaa fudge är knepigt, oftast får man äta den med sked. I år hittade jag ett recept som lyckades för första gången.

GOTT NYTT ÅR!

Kram, Nicole

Nilla Q sa...

Gott Nytt år, fina bloggvän! *•♥♫˙·٠•●♥ ღ•*

Ha ett härligt slut på året, så ses vi nästa år igen!

Kram Pernilla

Jes/Vita villa vila sa...

Ett riktigt Gott Nytt År önskar jag dig!!!

Kram Jes ♥