måndag, april 12, 2010

Lergegga, chokladkladd och färgklick!

Hejsan svejsan! Det har varit glest med inlägg på sistone. Fortfarande lite snuvig och framför allt en trötthet som gjort att inte mycket har lockat. Jag har fortfarande inte skrivit nåt om vårtecken, helt enkelt för att jag inte tyckt mig se några, det har känts så avlägset när man bara sett snödrivor. Fast igår fick vi äntligen en solig och fin dag och då var vi ute och såg över trädgården och planerade lite inför sommaren.


Vårtecken inomhus: fluga mellan fönsterrutorna.
Vårtecken utomhus: barn som glatt leker i lera och vattenpölar...


Som vanligt hör det till att fastna med stöveln i leran också :)
Tur att man har syskon som kommer och räddar en.


Visst, Lillebror står på vår fina gräsmatta - NOT! Denna sommar bara måste det bli av att få den sådd...


Helgens sötsak fick bli kladdmuffins med spritsad grädde och hallon då vi hade några bekanta hos oss på lördag kväll. Vi var fyra vuxna och sju barn! Förresten så har jag glömt att visa några stolar som fick en liten make-over till mannens kalas.


Fyra stycken caféstolar fick jag gratis för många år sedan. Vi spraymålade dom med hammarlack och så klädde jag sitsarna med ett svartvitt tyg och limmade tygtassar under benen. Dom är verkligen bra att ha när man behöver extra sittplatser runt bordet eller barnens kompisar ska sitta på rad framför datorn och spela. När stolarna inte används kan dom staplas ihop och tar lite plats, eller så kan man hänga upp dom på väggen i förrådet.


Till sist vill jag stolt visa min nioåriga dotters allra första oljemålning! Hon fick pannå, palett, färger och penslar till födelsedagspresent av en kompis. Dottern säger själv att hon har fått konstnärsgenerna från sin mormor, det tror jag också eftersom mormor är en riktig tusenkonstnär som både målat tavlor i olika tekniker, handarbetar och pysslar med mera :)

20 kommentarer:

Linda- Vildros och kaprifol sa...

Vilken underbart söt tavla, den måste hon rama in! *ler*

Härligt med vårtecken, denna tiden när solen skiner och man kan börja påta i och planera för trädgården är ljuvlig!

Snygga cafestolar och vad praktiskt att de är stapelbara och lätta att ta fram när man blir några stycken.

Hoppas du snart är tillbaka med nya krafter.

Kraaam

(eddas) sa...

Ha en fin dag uansett:)
eddaKlemmer
våren kommer ..det er sikkert:)

Livet på Vestergård sa...

Där hittar barnen säkert mycket roligt att göra ! Tänk att vatten och lera har sån dragningskraft. Jag förstår att en och annan stövel kan fastna :)
Oljemålningen får du sätta upp på väggen! Jag har ännu en tavla uppe på vinden som äldsta dottern målade när hon gick i förskolan. Färgerna har tilltalat mig.
Roligt när barnen visar konstnärsintresse :)
Solen skiner i dag också! Hoppas att du får krafterna tillbaka och kan njuta av dagen!

Lina sa...

Inte roligt med envisa förkylningar, jag tror att jag håller på få en... :(

Å inte är det roligt när andra tar vårtecken-bilder och det enda man kan plåta själv är den växande snödrivan...

Jättefin tavla...Säker på att det är hennes första?? :)

Kram*

All The Things I Love sa...

Haha, de leriga fotona fick mig att tänka på då jag var liten och äldst av 4 kusiner som jag var, lurade jag ofta de yngre ut på alla möjliga äventyr. Ett av dessa äventyr gick ut på att alla skulle ut på en lerig åker. Förutom jag. Jag var ju arbetsledare från en stor sten :) Det hela slutade med att farmor fick rädda mina stackars kusiner med hjälp av plankor för att få bort dem ur leran :)

Soltorpsgarden sa...

Så fina vårtecken! Så sött fastnad med gummistövlen! Och så fin tavla! kram Vivi

Moster och jag sa...

Ja, ett bra vårtecken är verkligen när barnen leker i vatten och lera. Men det är inte alltid så kul att få dem in igen.
Och jätte fin tavla som dottern målat, jag tror att konstnärsgenerna kommer både från mormor och mamma.

Härligt väder vi har idag så säkert börjar det komma mera vårtecken varje dag nu.
Ha en bra vecka!

Galleri MochB sa...

Oj oj oj så fin tavla hon målat! Hon har absolut fått en konstnärsgen, det ser man ju av kompositionen :O) Härligt minne sen när hon blir större.
Javisst var det härligt med solen som sist och slutligen dök upp igår! Humöret, orken och energin steg rätt så rejält :O)
Ha en bra vecka!

Lyckoslanten sa...

Visst vaknade man till liv av solen i går! Både stolar och muffins ser lyckade ut, men konstverket är helcharmigt! Det är underbart att få vara mor till konstnärliga barn. Må solen lysa på oss denna vecka! ♥

Snäckskalsdalen. sa...

Vilken fin tavla! Hälsa dottern och säg det, snälla!
Och dina muffins, såg dom goda ut eller, nu blev jag riktigt sugen.
Härlig vårgegga!
Kram
Agneta

Louise sa...

Härligt väder har det varit och jag tycker att man på veckoslutet faktiskt såg ett och annat vårtecken! Konstverket är fint, det hittar du säkert nån bra plats för! Ha en bra vecka :O)

Fröken Fräken sa...

Här har man ju också nästan helt gett upp tanken på vår, men nu har kommunen varit ute och sopat upp grus från gatorna! Och detta "romantiska" tilltag känns sååå vårigt, faktiskt! Precis som ungar som leker i lera!

Med tanke på hur det har gått med pysslandet under helgen så undrar jag ju om pysselinspirationen håller på att försvinna från mig med..

Anonym sa...

Jättefin tavla!! Och bara nio år ?! Du har all anledning att vara stolt :)

Åsa

Anonym sa...

Hälsa Icon att hennes oljemålning blev jättefin! Förresten påminner jag mig att hennes mamma gjort väldigt fina pastelltavlor med frukter...
hälsar mom

Hvita Hjärtat sa...

Jättesöt tavla, vad duktig hon är! Oljefärger är ju inte direkt det lättaste att måla med heller! Lerleken ser härlig ut! Barn förstår nog att njuta av alla årstider :o) Hoppas du snart känner dig pigg och kry igen!

Kram,
Jennie

Sanna sa...

Vilken underbar tavla!Hon har ju verkligen talang din dotter! Lergegga är ju inte så kul. Som tur finns det gummistövlar och galonkläder så det hjälper lite.. Här har det varit relativt torrt idag och riktigt vårigt väder med +12 och sol.
Krya på dig!
Kram

Limetwig sa...

Kul att det går i generna... Då har ni mycket gemensamt ni tre!
Underbart med lite lerlek, tills de små lermonstren ska in :)
Ha det bäst och käka lite knäcke med hackad gullök på... det brukar hjälpa bort min förkylning! Åse

Bella sa...

Vilken fin tavla hon målat din dotter, hon har talang tjejen :)

Hoppas att våren snart kommer till dig ockås och att du haft en bra dag

Kramar Bella

Liljas Corner sa...

Hihi, najs med geggamoja! :D Ställer du dem i duschen då dom kommer in eller? ;) Men visst, jag minns nog hur roligt det var att leka i vattenpottarna och geggamojan! Det är översvämning vid motorvägen hos oss, det ser ut som en sjö nästan ändra till riksåttan!

Vilken fin tavla Ica målat!

Hoppas du får mer energi nu då vårtecknen börjar komma fram och solen lyser! Solen riktigt värmer i nacken på mig då jag sitter här vid jobbdatorn - skönt!

Huset vid ån sa...

Hej vännen! Tusen tack för din omtänksamma kommentar inne hos mig, den värmde verkligen....Hoppas att du mår bättre från din förskylning! Vad mycket fint du bjöd på, och oljemålningen som din dotter gjort var jättefin, du får hälsa att hon måste absolut ha gener ifrån hennes mormor. Ha en bra dag! Vårkramar till dig! Therese